|
|
|
Untitled Document
Imobilizér SKY BRAKE – RECENZIA
(Nebeská brzda, alebo Imobilizer is not dead)
Popularitu dodatocne montovaných imobilizérov stlacil takmer
na nulu fakt, e výrobcovia áut ich zacali montovat sériovo
takmer do kadého jedného auta. Aj ked o úcinnosti
mnohých fabricky montovaných imobilizérov je moné
znacne polemizovat, poistovniam postacujú a preto tie dodatocne montované
prakticky zmizli z trhu. Aj ked ich ešte kde-tu nájdete v ponuke,
ich cielovou skupinou sú „skôr narodené“ autá,
alebo ako náhrada za nejaký starší kus, ktorý
sa pokazil.
Napriek tejto nelichotivej východiskovej situácií sa pokúsila
jedna lotyšská firma oprášit ich zašlú slávu
a vyvinula nový imobilizér SKY BRAKE DD2+.
Aj ked jeho podstatou je stále to isté – rozpojit niektorý
dôleitý elektrický okruh, jeho technologické
prevedenie a pridané funkcie sú nadmieru vymakané a zaujmú
najmä odborníkov. Take poporiadku:
Riadiaca jednotka
Toto je hned úvodné prekvapenie. Jej rozmery sú také
malé, e sa skoro zdá, e vo vnútri nic nie je.
S umiestnením teda nebude iaden problém. Pouitý
riadiaci procesor je aktuálnou novinkou na trhu. Blokovací okruh
tvorí zabudované relé so zataitelnostou 15A. Prevedenie
plošného spoja je na velmi vysokej úrovni. Zapojenie pozostáva
len z piatich vodicov, je pomerne jednoduché a zvládne ho aj amatér.
Zariadenie je napájané od zapalovania, co znamená, e
pri stráení auta nemá iaden odber z autobatérie.
Jednou zo zaujímavých výhod SKY BRAKE
DD2+ je, e po montái nie je vidiet iadne známky
toho, e v aute je namontovaný dodatocný imobilizér.
iadne LEDky, cítacky, tlacidlá alebo cokolvek iné.
Dokonca, ako bude popísané nišie, ani jeho pouívanie
nic nesignalizuje. Take pre prípadného zlodeja sa takáto
nástraha môe stat naozaj necakaným prekvapením,
na ktoré nebude dopredu pripravený.
Ovládace
Dalším atypickým prvkom je aj spôsob ovládania
imobilizéru. Základná sada obsahuje 2 transceivery (vysielac
a prijímac v jednom). Sú to vlastne beztlacidlové dialkové
ovládace, pracujúce na frekvencii 2,4 GHz. Sú napájané
batériou (typ CR2430), pricom výrobca udáva jej ivotnost
v ovládaci 1 rok. Ak sa kapacita batérie priblíi
ku kritickej hodnote, pri zapnutí zapalovania sa ozve výstrané
pípanie imobilizéra (3x 2 pípnutia). Na výmenu batérie
potom zostáva 1 a 2 týdne, pre istotu je však
lepšie mat jednu rezervnú batériu uloenú niekde
v aute.
Celkovo je moné do imobilizéra nakódovat 5 ovládacov.
Pouívanie
Spôsob ovládania imobilizéra spocíva len v jedinej
veci: mat ovládac pri sebe.
Pri vypnutom zapalovaní je okruh imobilizéra rozpojený.
Po zapnutí zapalovania sa okruh spojí, teda je moné
naštartovat. Zároven však riadiaca jednotka zacne vysielat
inicializacné impulzy urcené pre ovládac. Ten ked ich zachytí,
zacne vysielat spät riadiacej jednotke na ne odpoved obsahujúcu
(meniacu sa) správnu kódovú kombináciu. Na to aby
sa tak stalo, musí byt ovládac vo vzdialenosti do 5 metrov od
auta. Ak riadiaca jednotka dostane správnu odpoved, imobilizacný
okruh zostane spojený a auto môe íst. Ak ju nedostane
v priebehu 30 sekúnd od zapnutia zapalovania, okruh preruší
a neumoní s autom odíst.
Proti únosový reim
Riadiaca jednotka a ovládac sa spolu v pravidelných intervaloch
„rozprávajú“ pocas celej doby zapnutého zapalovania.
To znamená, e ak by sa pocas jazdy ich komunikácia prerušila,
imobilizér po 30 sekundách rozpojí okruh a auto znehybní.
Táto funkcia je vlastne proti únosový reim, keby
niekto chcel ukradnút auto násilím priamo vodicovi. Ten
vystúpi z auta, pocká 30 sekúnd a pôjde si zobrat
auto zo vzdialenosti maximálne niekolko sto metrov, najlepšie za
asistencie polície.
Na rozdiel od rôznych autoalarmov, kde je pre aktivovanie tejto funkcie
potrebné pred násilným opustením auta nieco stlacit
alebo prepnút, je to v tomto zariadení vyriešené naozaj
excelentne. V prípade takejto stresovej situácie si toti
nespomeniete ani na vlastné meno, nie to ako sa cosi zapína ci
aktivuje. Faktom však zostáva, e naštastie, v našich
zemepisných šírkach k únosom áut prakticky
nedochádza.
Aby však všetko, vrátane proti únosovej funkcie fungovalo
ako má, je potrebné dbat na jednu dôleitú vec:
Nosenie ovládaca
Celé zariadenie má zmysel len pod jednou podmienkou: Ovládac
je potrebné nosit oddelene od klúcov auta. Má to viacero
dôvodov:
Ak by vám niekto ukradol klúce od auta (na ktorých spravidla
visí dialkový ovládac alarmu), auto nenaštartuje,
pretoe sa imobilizér nedeaktivuje.
Ak by ste sa predsa len stali obetou únosu auta, proti únosová
funkcia by sa neaktivovala, ak by sa ovládac imobilizéra veselo
hompálal na klúcoch v zapalovaní.
Ak vaša dorastajúca ratolest by sa chcela previest na aute, pretoe
vy ste prec a klúce od auta sú na vešiaku, bez ovládaca
imobilizéra sa môe íst akurát bicyklovat.
Aby sa lahšie odolávalo pokušeniu zavesit ovládac na
klúce, výrobca zámerne nan nedal iadne uško,
ktoré by to umonilo.
Kam teda s ním? Vdaka pomerne malým rozmerom by bolo vhodné
mat ovládac v penaenke, alebo pri vodicskom preukaze.
Ako bolo u popísané vyššie, imobilizér
je v aute prakticky „neviditelný“. Preto ak by ste chceli
toto tajomstvo zachovat aj pri návšteve autoservisu, nechajte ovládac
schovaný kdekolvek v aute a nikto nic nezistí.
Pre prípad prípadov
Kadé zabezpecovacie zariadenie je dvojsecná zbran. Ak sa
nieco pokazí, neumoní pohnút s autom ani jeho majitelovi.
Preto väcšina zariadení umonuje nastavenie servisného
reimu bez pouitia originálneho ovládaca. Podobne je
tomu aj pri SKY BRAKE DD2+. V jeho výbave je
karta velkosti kreditky, na ktorej je 4 miestny císelný kód,
ktorý sa zadáva postupným zapínaním/vypínaním
zapalovania. Po zadaní správnej kombinácie sa imobilizér
odblokuje. Aby kód zostal utajený pred nepovolanými ocami,
je na karticke prekrytý vrstvou ktorú treba najprv zotriet ako
na stieracom rebe.
Zdvojenie imobilizacných okruhov
SKY BRAKE DD2+ disponuje len jedným imobilizacným okruhom. Bene
imobilizéry však disponujú dvomi resp. a tromi okruhmi.
Aj takýto variant výrobca umonuje, riešenie je však
opät dost originálne.
Namiesto jednoduchého pridania dalšieho rozpájacieho relé
(resp. tranzistora), je druhý okruh riešený samostatným
zariadením, ktoré plní funkciu rozpájania druhého
okruhu, avšak s hlavnou jednotkou komunikuje bezdrôtovo, teda nie
je spojené iadnym vodicom a môe byt umiestnené
kdekolvek v aute. Ak by napríklad zlodej objavil hlavnú jednotku
imobilizéra a odpojil ju, druhá sa nedá po kábloch
tej prvej vystopovat a zostane zablokovaná. Dobrým riešením
môe byt druhú jednotku umiestnit do zadnej casti auta a blokovat
nou prívod paliva.
Takéto dvojokruhové riešenie ial nie je v základnej
výbave a výrobca ho ponúka len za príplatok.
Dalšie funkcie
Do ovládaca je moné pomocou samostatného zariadenia
pripojeného k PC naprogramovat údaje o aute, ako sú typ
auta, VIN, dátum montáe, pocet naprogramovaných ovládacov,
pocet nainštalovaných imobilizacných okruhov a iné.
Tieto informácie by však boli nápomocné viac poistovniam
pri odhalovaní poistných podvodov, ne majitelovi auta.
Vyššia verzia imobilizéra obsahuje aj pohybový detektor,
ktorý zabezpecí zablokovanie auta len ked sa pohne. Ked auto stojí,
motor beí lubovolne dlho. Toto môe byt tie zábavný
hlavolam pre zlodeja, ked zakadým sa mu podarí prejst len
pár metrov.
Záver
SKY BRAKE DD2+ je zaujímavým a technicky
velmi dobre prepracovaným spestrením ponuky zabezpecovacích
zariadení. Aj ked v kategórií imobilizérov nemá
prakticky konkurenciu, je otázne ako si dokáe na trhu poradit
s faktom, e vdaka sériovým imobilizérom, sa tie dodatocne
montované stali nezaujímavými.
výhody
+ iadne casti zariadenia nie sú viditelné, ani sa navonok
jeho prítomnost nijako neprejavuje
+ miniatúrne rozmery, bezproblémové umiestnenie
+ dobré pouitie aj v motocykloch. Ovládac môe
byt uloený v kombinéze a nie je ho potrebné nikdy
vyberat.
+ ochrana auta proti neoprávnenému pouívaniu (napr.
detmi)
+ nulový odber prúdu
nevýhody
- potreba menit batériu v ovládaci
- potreba nosit ovládac oddelene od klúcov auta
- vyššia cena
- nechráni auto pred odtiahnutím alebo vykradnutím
|
|