|
|
|
teoria
Autoalarmy
Autoalarmy sú asi najznámejšou a najpouívanejšou
formou zabezpecenia automobilov. Ich úlohou je informovat okolie, alebo
priamo majitela (dvojcestné alarmy), e sa s autom deje nieco nekalé.
Disponujú rôznymi snímacmi v základnej alebo doplnkovej
výbave, ktoré majú za úlohu okrem otvorenia dverí
sledovat aj prípadný pokus o rozbitie skla, vniknutie do interiéru
aj cez otvorené okno, pokus o kráde kolesa, ci odtiahnutie
auta. Rovnako dokáu automaticky zatváret elektrické
onká, ci ovládat rôzne prídavné zariadenia
(napríklad nezávislé kúrenie). Vhodnú konfiguráciu
pre Vaše auto si zvolte po konzultácií s odborníkom.
Štandardom takmer všetkých autoalarmov je ovládanie
centrálneho zamykania súcasne so zapínaním / vypínaním
alarmu. Niektoré modely idú v komforte tak daleko, e stací
ak sa k svojmu autu priblíite a alarm sa automaticky vypne a odomkne
vám dvere. Pri vzdialení sa od auta ho zasa zamkne a zapne alarm.
Autoalarmy sú dôleitou súcastou zabezpecenia automobilov,
pretoe minimalizujú cas, ktorý je zlodej ochotný
venovat krádei ci vykradnutiu auta. Pre príleitostných
zlodejov typu "Príleitost robí zlodeja" casto
stací aj jednoduché zariadenie na ich odradenie.
Aby však alarm nerobil viacej starostí vám ako zlodejovi,
nedajte sa lahko zlákat kúpou super-lacných alarmov a radšej
sa poradte s odborníkom.
Imobilizéry
Imobilizér, ako dodatocne montované zabezpecenie, je dnes tamer
„vyhynutý druh“ zabezpecovacieho zariadenia. Pred niekolkými
rokmi boli montáe imobilizérov velmi casté a populárne
avšak dnes takmer všetky nové autá sú u
vybavené sériovým imobilizérom z výroby.
Preto sa dnes imobilizéry montujú len do niekolko málo
nových áut a starých áut.
Imobilizér je elektronické zabezpecovacie zariadenie s primárnou
funkciou ochránit auto pred krádeou, nie však pred
vykradnutím alebo poškodením. Jeho princípom je prerušenie
spravidla troch elektronických obvodov dôleitých pre
naštartovanie auta (napríklad zapalovanie, vstrekovacia jednotka,
cerpadlo, indukcná cievka...). Majitel auta priloením (alebo
priblíením) elektronického klúca okruhy spojí
a môe odíst.
Úcinnost imobilizéra je mimoriadne závislá od kvality
a rafinovanosti montáe. Všetko závisí od toho
ktoré elektronické obvody a hlavne ako sú imobilizérom
znefunkcnené. Cím je elektronika v aute jednoduchšia (staršie
autá), tým väcšiu profesionalitu montánika
si to vyaduje. Ak toti na naštartovanie auta stací natiahnut
kábel od batérie k indukcnej cievke a auto roztlacit, imobilizér
máte zbytocne. Celkom zaujímavým zariadením je imobilizér
pod názvom SKY BRAKE.
Automatické zapínanie svetiel
Ovládac svetiel slúi k automatickému zapínaniu
obrysových a stretávacích svetiel v zimnom období.
Tento model je vhodný do všetkých typov áut. Pouitie:
Originálny vypínac obrysových a stretávacích
svetiel je trvalo nastavený do polohy vypnuté. Zapnutím
klúca zapalovania sa rozsvietia obrysové svetlá a po naštartovaní
vozidla sa automaticky rozsvietia stretávacie svetlá. Po vypnutí
klúca zapalovania zhasnú stretávacie aj obrysové
svetlá. Volitelný je aj reim súcastného zapnutia
obrysových a stretávacích svetiel po naštartovaní
s oneskorením cca 2. sekúnd. Stav svetiel je rovnako ako pri rucnom
ovládaní indikovaný kontrolkami na prístrojovej
doske. Súcastou výrobku je prepínac "LETO / ZIMA",
ktorým nastavujete, ci sa svetlá majú zapínat automaticky,
alebo manuálne.
Parkovacie senzory
Parkovací senzor alebo parkovací asistent má za úlohu
signalizovat vzdialenost od prekáky pri cúvaní. Je
to dobrá pomôcka pri parkovaní, najmä ak máte
väcšie auto, alebo je odhad vzdialenosti pri cúvaní
nepatrí medzi vaše olympijské disciplíny. Rovnako
vás môe upozornit na náhle vzniknutú prekáku
ako napríklad dieta, ktoré pribehne za loptou. O tom, e
je to pomerne uitocná vec svedcí aj fakt, e viacero
automobiliek zacína cúvací senzor montovat sériovo.
Základom cúvacieho senzora sú 4 ultrazvukové snímace
namontované do zadného nárazníka. Po zaradení
spiatocky na prevodovke sa snímace aktivujú zariadnie zacne signalizovat
vzdialenost od najblišej prekáky. Signalizácia
je jednak akustická a podla modelu zariadenia môe byt zároven
zobrazovaná aj na displeji alebo LED stlpcom. Vyššie modely
poskytujú aj niekolko komfortných funkcií naviac ako napríklad
vonkajšiu a vnútornú teplotu, hodinky a podobne.
Staršie modely cúvacích senzorov majú dva ultrazvukové
snímace. Tie však nie sú velmi postacujúce, pretoe
nezachycujú dostatocne citlivo šikmé pribliovanie sa
k prekáke alebo úzke prekáky (tyc).
Naproti tomu sa objavujú na trhu u aj 6 snímacové
zariadenia, pricom 2 z nich sa montujú dopredu pre siganlizáciu
priblíenia sa k prekáke vpredu.
GSM Autoalarmy
GSM alarmy sú v podstate kombináciou klasického alarmu
a GSM telefónu. Kadý takýto alarm však musí
obsahovat vlastnú SIM kartu. Dosah alarmu je vdaka GSM modulu teoreticky
neobmedzený - záleí len od pokrytia daného
územia signálom.
Prvopociatky GSM signalizácie stavu auta spocívali v pripojení
mobilného telefónu cez špeciálny prevodník
na existujúci alarm. Neskôr sa na trh dostali, ako volitelné
príslušenstvo k autoalarmom, GSM moduly, do ktorých stacilo
len zasunút SIM kartu a nastavit patricné parametre. V súcasnosti
sú k dispozícii kompletné GSM alarmy.
Výhody GSM alarmu:
GSM alarm súi na obojsmernú komunikáciu uívatela
s automobilom. Je to v podstate dvojcestný autoalarm u ktorého
dosah pagera resp. alarmu nehrá rolu. Auto dokáe bud telefonickým
hovorom alebo formou SMS informovat majitela o stave vozidla. Rovnako oboma
týmito spôsobmi dokáe majitel ovládat auto
bez pouitia dialkového ovládaca. Aj v prípade, e
ste niekolko sto kilometrov vzdialený od svojho auta, ste o jeho stave
informovaný.
Aktivovaním lokalizacných sluieb u operátora si môete
svoje auto lokalizovat s presnostou ktorá sa síce nevyrovná
lokalizácii pomocou GPS, ale rozhodne je prínosom.
Nevýhody GSM alarmu:
Do alarmov sa casto dávajú SIM karty s predplateným kreditom.
Musíte si však dávat pozor, aby bol na karte vdy dostatocný
kredit. Lahko sa môe stat, e si kredit miniete (napr. pocas
nastavovania alarmu) a pri skutocnom poplachu alarmu operátor neumoní
vykonat hovor alebo poslat SMS.
Ako u bolo spomenuté vyššie, kredit sa môte minút,
kede kadá SMS je spoplatnovaná. Aj keby sme za urcitú
dobu neprijali iadnu správu z mobilu, casom nám kredit na
karte prepadne v prospech operátora - dan za prístup k sieti.
Nech sa na to pozrieme akokolvek, prevádzka GSM alarmu teda nie je, na
rozdiel od ostatných alarmov, bezplatná.
GSM modul pre svoju prácu potrebuje signál operátora. Na
trhu sú nelegálne dostupné rušicky signálu
(jednu sme aj otestovali) a fungujú skutocne spolahlivo. V takom prípade
má alarm odrezanú cestu do siete a nemôe komunikovat.
Je ovela jednoduchšie rušit GSM signál ako frekvencné
pásmo štandardných autoalarmov s pagerom. Pri výbere
alarmu sa preto zamerajte aj na pásma v ktorých alarm komunikuje.
Najvhodnejšie je ak pouíva obe u nás fungujúce
frekvencie 900/1800 MHz.
Ako správne pouívat GSM alarm
? GSM alarmy pre svoju cinnost potrebujú signál daného
operátora a to môe byt v podzemných garáach
niekedy problematické. Kede alarm neobsahuje displej, ktorý
by nás informoval, môete si na alarm zavolat a tým
preverit jeho dostupnost v sieti. Tento telefonát Vás nebude nic
stát, kede alarm automaticky zdvihne hovor a po 2 "zazvoneniach".
? Nechat sa informovat o vyvolanom poplachu cez SMS môe byt dost
riskantné. Dostaneme síce podrobnú informáciu o
narušenej zóne ci iných cinnostiach v aute, je však
reálne, e správa nám bude dorucená neskoro
a teda absolútne zbytocne. Hlavne v špecifické dni ako Vianoce
ci Silvester nám SMS správa môe byt dorucená
aj o niekolko hodín neskôr. Alarm si teda nastavte tak, aby vás
o poplachu informoval telefonickým hovorom. Informáciu dostanete
urcite ovela rýchlejšie.
? Ako zvonenie pre prichádzajúci hovor je vhodné si nastavit
dost výraznú melódiu, ktorú urcite neprehliadnete
a urcite si spomeniete, e takto volá váš alarm. Môe
sa Vám však stat, e po dlhšom case, ked Vám alarm
zavolá si toto volanie ani nevšimnete, kede si budete mysliet,
e vy takéto zvonenie nemáte a jednoducho ho prehliadnete.
? Nevypínajte si mobil na noc. Niektoré telefóny majú
túto monost automatizovanú s prednastavením casu
zapnutia a vypnutia. Urcite si ju nenastavujte a telefón majte aj v noci
v dosahu pocutia. Bolo by asi nepríjemné ráno si nájst
zmeškaný hovor od vášho autoalarmu.
? Slovensko je velmi malá krajina a z ktoréhokolvek miesta je
do zahranicia maximálne 100 km. Preto Vám odporúcame aktivovat
na danú SIM kartu slubu Roaming. Aj ked bez pouitia prídavného
GPS modulu je monost lokalizácie auta v zahranicí minimálnba,
kede operátori túto slubu pre zahranicie neposkytujú.
Monosti GSM alarmov sú limitované len dostupnou technológiou
a slubami operátora. Vdaka tomu je u v súcasnosti
moné plnohodnotne ovládat auto aj bez dialkového
ovládaca. V kombinácii s GPS modulom je moné auto
lokalizovat s presnostou niekolkých metrov. Príchod 3G sietí
sa urcite prejaví aj v zabezpecovacej technike. Prvé prototypy
umonujú vzdialené obrazové sledovanie diania vo vozidle
a tým zvýšit prehlad o jeho stave.
Motocyklové alarmy
Motocykle dnes majú hodnotu porovnatelnú s autami a taktie
sa stávajú objektom záujmu zlodejov. Tí to majú
ešte o to lahšie, e nepotrebujú prekonávat prekácky
ako sú dvere na aute. To tie zároven uberá jednu
monost motoalarmu, ako motocykel stráit.
Dobrý motoalarm musí byt okrem blokovania štartovania vybavený
citlivým polohovým cidlom, ktoré zaregistruje zmenený
náklon motorky ked je daná dole zo stojanu. Zmena uhla nie je
velká, preto musí byt polohový snímac dostatocne
citlivý. Lacnejšie verzie motoalarmov nahrádzajú polohový
snímac otrasovým snímacom. Ten však nie je a
tak spolahlivý. Najistejšia je ich kombinácia.
Kede motoalarm a jeho inštalácia sa na motorke ukrýva
predsa len o nieco tašie ako v aute, odporúcame mat alarm
(alebo aspon jeho sirénu) s vlastným záloným
zdrojom.
Po vzore autoalarmov sa dostali aj k motorkárom dvojcestné alarmy,
ktoré prenášajú prípadný poplach priamo
v vodicovi.
V našej ponuke nájdete jednocestný motoalarm MT7 ako aj kvalitný
dvojcestný motoalarm Sentinel 1100 Moto
|
|